اعتصاب سراسری کامیونداران با گسترش
به شهرهای جدید وارد روز پنجم شد
اعتصاب سراسری کامیونداران در روز پنجشنبه ۵ مهر ۹۷ با گسترش به شهرهای جدید وارد روز پنجم شد. رانندگان کامیون پایین بودن نرخ کرایه و گرانی لوازم یدکی و لاستیک را دلیل اعتصاب اعلام کرده و گفتهاند تا رسیدن به خواستههایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.
اعتصاب سراسری کامیونداران در روز پنجشنبه ۵ مهر ۹۷ با گسترش به شهرهای جدید وارد روز پنجم شد. رانندگان کامیون پایین بودن نرخ کرایه و گرانی لوازم یدکی و لاستیک را دلیل اعتصاب اعلام کرده و گفتهاند تا رسیدن به خواستههایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.
![]() |
اعتصاب کامیونداران |
رویداد ۲۴ متعلق به حکومت در یک گزارش خبری دلایل اعتصاب سراسری
کامیونداران را بدون اشاره به عامل اصلی آن یعنی دولت و حکومت چنین برشمرده است:
«تولید داخل لاستیک جوابگوی نیاز داخل نیست
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که
علت گرانی لاستیک و کمبود آن که ربطی به گرانی دلار ندارد و شرکتهای تولیدکننده
داخل که میتوانند نیاز داخل را تامین کنند، اما دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک
خودروی ایران معتقد است سالانه ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو در کشور نیاز است که از
این میزان تنها ۲۵۰ هزار تن آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود و ۱۵۰ هزار
تن دیگر از طریق واردات به کشور تامین میشود لذا بدیهی است تولید داخل به تنهایی
جوابگوی تامین نیاز داخل نیست.
همچنین بر اساس آمار راهور ناجا حدود
۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که از این میزان ۴۰ درصد
لاستیکهای سواری و حدود ۸۰ درصد از لاستیکهای اتوبوسی و کامیونی از طریق واردات
تامین میشود بنابراین میتوان دریافت که آسیبپذیری این محصول دربرابر نوسانهای
ارزی تا چه حد است.
ماندن
کالاها در گمرک
بهرام شهریاری عضو انجمن سازندگان
قطعات خودرو در گفتوگو با رویداد۲۴ علت کمبود قعطات لوازم یدکی و گرانی لاستیک را
به نبود مواد اولیه لاستیک در کارخانههای تولیدی و گرانی دلار در لاستیکهای
وارداتی میداند و معتقد است: مواد اولیه لاستیکها که از خارج به کشور وارد میشود
هم کاهش یافته است و هم با گرانی شدیدی مواجه شده است، از سوی دیگر ماندن بسیاری
از کالاها در گمرک نیز مزید برعلت شده است و این عوامل به ایجاد یک آشفته بازار و
نبود کنترل و نظارت بر قیمتها و حتی کیفیت کالاهای منجر شده است.
معلوم
نیست قطعه وارداتی از کارخانه باشد یا شرکت زیرپلهای
او افزود: گذشته از کمبود و گرانی
لاستیک و قطعات یدکی ماشین نبود نظارت بر اصالت کالاها معضل دیگری است به طوری که
مشخص نیست قعطه وارداتی یا لاستیک وارد شده که با برند خاصی وارد بازار میشود
مرتبط به یک کارخانه اصلی است یا به یک شرکت زیرپلهای درخارج از کشور متصل است!
هرکس
هر قیمتی دوست دارد میفروشد!
شهریاری بیان کرد: قیمتها از هیچ
منطق عقلانی تبعیت میکند و بسیار دلبخواهی شده است و هرکس هر قیمتی دوست دارد،
جنس را میفروشد که این به دلیل نوسانهای شدید بازار ارز است. وقتی دلار از ۲ روز
پیش تا الان نزدیک هزار تومان تغییر میکند همه اجناس به تبعیت از آن به خصوص
لوازم یدکی و لاستیک افزایش ۲۰۰ درصدی میکند.
او به اعتصاب اخیر کامیون داران در
اعتراض به گرانی اجناس اشاره کرد و گفت: وقتی یک کامیون دار هرچه کار میکند فقط
خرج ماشین خود را به زحمت در میآورد، حق دارد به گرانیها اعتراض کند و دراین
اتفاق هیچ کس جز دولت مقصر نیست و سیاستهای اشتباه دولت چنین وضعی را به
وجودآورده است لذا خود دولت نیز باید پاسخگو باشد.
فیلتر
هوا قبلا ۱۶۰ هزار تومان بود الان به ۳۴۰
هزار تومان رسیده است
رضا راننده اتوبوسی است که در مسیر
تهران به اصفهان و کرمانشاه کار میکند. او به رویداد۲۴ میگوید: اکثر همکاران ما
در جادههای مختلف به خصوص اصفهان و کرمانشاه و حتی شهرهای جنوبی دست به اعتراض
زدهاند و بارگیری نمیکنند، شاید دولت و اتحادیه فکری به حال آنان کند. گرانیها بیداد
میکند و لاستیکهای تریلی و اتوبوس به قیمت ۱۸ میلیون تومان رسیده است، از طرف
دیگر فیلتر گازوئیل که قبلا ۸۰ هزارتومان بود به ۲۴۳ هزار تومان رسیده است. حتی
برای تعویض فیلتر هوا که تا دو ماه پیش ۱۶۰ هزار تومان میدادیم، در بازار فعلی
باید ۳۴۰ هزار تومان پرداخت کنیم. این وضعیت برای همه رانندگان غیرقابل تحمل شده
است.
![]() |
اعتصاب کامیونداران |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر